Emeklilikte Şok Gelişme: Önümüzdeki 8-12 Yıl Milyonlarca Kişi Emekli Olamayacak!
Sosyal Güvenlik Uzmanı Özgür Erdursun, Türkiye'de emekli sayısındaki artış hızının sona erdiğini ve önümüzdeki 8-12 yıl boyunca milyonlarca kişinin emeklilik hayallerinin erteleneceğini açıkladı. EYT sonrası başvurulardaki düşüş ve engelli emekliliğindeki yeni düzenlemeler bu tabloyu netleştiriyor.
Türkiye’de emeklilik sistemiyle ilgili önemli bir dönüm noktası yaşanıyor. Sosyal Güvenlik Uzmanı Özgür Erdursun, emekli maaşlarının yetersizliği ve sistemin üzerindeki yük endişelerine karşın, Türkiye’deki emekli sayısındaki artış trendinin sona erdiğini duyurdu. SGK verilerine göre hala önemli bir genç ve çalışabilir nüfusa sahip olan Türkiye’de, çalışan sayısında bir düşüş yaşanmıyor. Bu durum, sosyal güvenlik sisteminin temelini oluşturan katkı sağlayan kesimin zayıflamadığı anlamına geliyor.
ÇALIŞAN SAYISI AZALMIYOR, AKSİNE ARTIYOR
Sosyal Güvenlik Uzmanı Özgür Erdursun, zorunlu sigortalı çalışan sayısındaki değişimleri incelediğinde, 2021-2022 yılları arasında çalışan sayısında %6,5’lik bir artış kaydedildiğini belirtti. 2023 sonrası yaşanabilecek geçici dalgalanmalara rağmen, 2024 ve 2025 yıllarında çalışan sayısının yeniden yükselişe geçmesi bekleniyor. Bu veriler, ‘çalışan sayısı azaldı’ iddialarını istatistiksel olarak desteklemiyor. Erdursun, emekli sayısındaki artışın hız kazanmadığını, aksine yavaşladığını da ekledi.
EYT SONRASI BAŞVURULARDA BÜYÜK DÜŞÜŞ
Emeklilik için yapılan başvurulara bakıldığında, Emeklilikte Yaşa Takılanlar (EYT) düzenlemesi sonrası başvuruların ilk etapta zirve yaptığı, ardından ise hızlı bir düşüş yaşandığı gözlemleniyor. Erdursun, bu azalmanın önümüzdeki yıllarda daha da belirgin hale geleceğini öngörüyor. EYT’den kalan son grupların da emeklilik haklarını kullanmasının ardından, sistem tamamen 9 Eylül 1999 sonrası düzenlemeye geçecek. Bu düzenlemeye göre, kadınlar 58, erkekler ise 60 yaşını doldurmak zorunda kalacak. Bu durum, önümüzdeki birkaç yıl içinde emeklilik başvurularının sayısında ciddi bir azalmaya yol açacak ve ardından 8 ila 12 yıl boyunca milyonlarca sigortalı için emeklilik imkanı ortadan kalkacak.
ENGELLİ EMEKLİLİĞİNDE YENİ DÖNEM
14 Ocak 2025 tarihi itibarıyla vergi indirimine dayalı engelli emekliliğinin sona ereceğini belirten Erdursun, bundan sonra engelli emekliliğinin yalnızca çalışma gücü kaybına bağlı olarak değerlendirileceğini açıkladı. Bu yeni düzenleme ile, %40 ve üzeri engelli raporu olsa dahi, çalışma gücü kaybı belgelenmezse emeklilik mümkün olmayacak. Bu durum, engelli statüsünden yapılan emeklilik başvurularında ciddi bir düşüşe neden olacak ve uzun yıllar boyunca bu yolla emekli olacak kişi sayısının neredeyse sıfıra inmesi bekleniyor.
8-12 YIL SONRA EMEKLİLİK SESSİZ DÖNEME GİRİYOR
Tüm bu veriler ışığında Sosyal Güvenlik Uzmanı Özgür Erdursun, önümüzdeki 8 ila 12 yılın emeklilik açısından oldukça sessiz bir dönem olacağını vurguladı. Çalışan sayısının artmaya devam etmesi, genç nüfusun sistemi desteklemesi ve emekli sayısındaki artış hızının düşmesi gibi faktörler bu tabloyu destekliyor. Erdursun, ’emekli sayısı çok fazla, sistem bunu kaldırmaz’ şeklindeki endişelerin verilerle uyumlu olmadığını belirtti. Ayrıca, 2026 yılında Sosyal Güvenlik Kurumu’nun gelirlerinin giderlerinden daha fazla olacağını ve bu durumun emekli maaşlarına olumlu yansıyabileceğini öngörüyor. 2026’da sigorta primlerinin ortalama %30 artarken, emekli maaşlarına ortalama %15 zam yapılacağı tahmin ediliyor. Bu da SGK’nın gelir-gider dengesi açısından en güçlü dönemini yaşayacağı anlamına geliyor.
