Emeklilikte Büyük Değişim! Sosyal Güvenlik Uzmanı Erdursun’dan Şaşırtan Açıklamalar
Sosyal Güvenlik Uzmanı Özgür Erdursun, Türkiye'de emekli sayısındaki artış hızının yavaşladığını ve önümüzdeki 8-12 yılın emeklilik başvuruları açısından 'sessiz bir dönem' olacağını belirtti. EYT sonrası başvurulardaki düşüş ve engelli emekliliğinde yapılan düzenlemeler bu durumu tetikleyecek.
Türkiye’nin sosyal güvenlik sistemine yönelik endişelerin arttığı bir dönemde, Sosyal Güvenlik Uzmanı Özgür Erdursun’dan dikkat çekici açıklamalar geldi. Emekli maaşlarının yetersizliği ve en düşük emekli maaşının getirdiği yük endişeleri sürerken, Erdursun, ülkedeki emekli sayısındaki artış trendinin sona erdiğini duyurdu. Türkiye’nin hala önemli bir genç ve çalışabilir nüfusa sahip olması, SGK verileriyle de destekleniyor.
Çalışan Sayısındaki İstikrar Vurgusu
Erdursun, zorunlu sigortalı çalışan sayısındaki değişimlere dikkat çekerek, 2021-2022 döneminde %6,5’luk bir artış yaşandığını belirtti. 2023 sonrası yaşanabilecek geçici dalgalanmalara rağmen, 2024 ve 2025 yıllarında çalışan sayısının yeniden yükselişe geçeceğini öngörüyor. Bu durum, sosyal güvenlik sistemine katkı sağlayan ana kaynağın zayıflamadığı anlamına geliyor. Erdursun, mevcut verilerin ‘çalışan sayısı azaldı’ iddialarını desteklemediğini vurgularken, emekli sayısındaki artış hızının da yavaşladığını ekledi.
EYT Sonrası Başvurularda Öngörülen Düşüş
Emeklilik başvurularındaki trendlere bakıldığında, Erdursun, EYT düzenlemesi sonrası ilk etapta bir zirve yaşandığını ancak ardından hızlı bir düşüşün başladığını ifade etti. Önümüzdeki yıllarda bu azalmanın daha da belirginleşeceğini öngörüyor. EYT kapsamından yararlanan son grupların da emeklilik haklarını kullanmasının ardından, sistemin tamamen 9 Eylül 1999 sonrası düzenlemelere göre işleyeceği belirtiliyor. Bu yeni çerçevede, 9 Eylül 1999 sonrası sigortalı olan kadınlar 58, erkekler ise 60 yaşını doldurmak zorunda kalacak. Bu durum, önümüzdeki birkaç yıl içinde emeklilik başvurularının sayısında önemli bir azalmaya yol açacak ve ardından 8 ila 12 yıl boyunca milyonlarca sigortalı için emeklilik imkanının sınırlı kalacağı tahmin ediliyor.
Engelli Emekliliğinde Yeni Dönem
14 Ocak 2025 itibarıyla vergi indirimine dayalı engelli emekliliğinin sona ereceği bilgisini veren Erdursun, bundan sonra engelli emekliliğinin yalnızca çalışma gücü kaybına bağlı olarak değerlendirileceğini açıkladı. Bu değişiklikle birlikte, %40 ve üzeri engelli raporu olsa dahi, çalışma gücü kaybı %40’ın altında olan bireylerin yaş kriterini doldurmadan emekli olamayacağı belirtiliyor. Bu durum, engelli statüsünden yapılan emeklilik başvurularında ciddi bir düşüşe neden olacak ve uzun yıllar boyunca bu yolla emekli olanların sayısının neredeyse sıfıra ineceği öngörülüyor.
Gelecek 8-12 Yıl Emeklilik Açısından ‘Sessiz’ Olacak
Tüm bu verileri bir araya getiren Erdursun, çalışan sayısının artmaya devam ettiğini, genç nüfusun sistemi desteklediğini ve emekli sayısındaki artış hızının düştüğünü yineledi. Emeklilik başvurularında görülen hızlı azalma ile birlikte, önümüzdeki 8 ila 12 yılın emeklilik açısından ‘sessiz bir dönem’ olacağını vurguladı. Erdursun, ’emekli sayısı çok fazla, sistem bunu kaldırmaz’ gibi endişelerin güncel verilerle örtüşmediğini belirterek, kayıt dışı istihdamın önlenmesi ve emekli maaşlarına olumlu yansımalar yapabilecek fırsatların da bulunduğuna dikkat çekti. Uzman, 2026 yılında sosyal güvenlik sisteminin gelirlerinin giderlerini aşacağını ve bu durumun emekli maaşlarına olumlu yansıyabileceğini öngörüyor. 2026’da sigorta primlerinin ortalama %30, emekli maaşlarına yapılacak artışın ise ortalama %15 olması bekleniyor. Bu senaryo, SGK’nın gelir-gider dengesi açısından en güçlü dönemini yaşayacağı bir tablo çiziyor.
